מה זה נוטריון? כל המידע על נוטריונים

מתי פונים לנוטריון

נוטריון הנו עורך דין שרשאי לעסוק במסמכי לקוחותיו, לאשר את הכתוב בהם ולאמת זאת, לאמת חתימות שמופיעות על גביהם, לתרגם את המסמכים ולהעניק להם שירותי אפוסטיל לקריאה בחו"ל. הבדלים בין נוטריונים ניכרים בשני תחומים: סוג שפות תבל שכל אחד מהם שולט בו והיותם נותנים או לא נותנים שירותים אפוסטיל.

מבנה שכר הטרחה של הנוטריון

בעוד עורך דין רגיל עובד כמו בשוק הפרטי, ומחליט בעצמו כמה להיות משולם, נוטריון כפוף למה שהחליטה מחלקת הנוטריונים בלשכת עורכי הדין. המשמעות: נוטריון לא יכול להעלות מחיר על דעת עצמו, מה שעושה את השירות לשוויוני מבחינה כלכלית. כל אחד יכול לחפש נוטריון ולשלם לו את שכר הטרחה הקבוע, בכל מקום בארץ. מה כן חשוב לדעת? שיש הבדלי איכות והבדלים בין רשימת המשימות שכל נוטריון לוקח על עצמו. לדוגמה, יש נוטריון שידוע כי אצלו במשרד שולטים היטב בספרדית, לעומת משד שנזקק למתורגמנים חיצוניים ולאימות שלהם, מה שגם מייקר את השירות וגם מסרבל את הליך אישור המסמך. דוגמה נוספת: יש נוטריון שמספק שירותי אפוסטיל למסמכים שעתידים להישלח לחו"ל ויש נוטריון שמספק רק אימות חתימה.

תמחור השירות הקבוע נעשה רק בשבתו של עורך הדין כנוטריון

המשמעות: במידה ותצרכו שירות אחר כמו ייצוג בבית משפט או ליטיגציה אזרחית, עורך הדין יגבה מכם שכר טרחה מלא, משום שכעת הוא עורך דין רגיל ולא נוטריון. במידה והוא מטפל בכם מתוקף היותו נוטריון עליו להיצמד לשכר הקבוע שנקבע באגף הנוטריונים שבלשכת עורכי הדין.

איתור הנוטריון שלכם

על מנת לאתר את הנוטריון שלכם, רק ודאו שהוא נוטריון רשום בישראל, כזה המחזיק ברישיון ישראלי. הכיצד? גשו לאתר לשכת עורכי הדין ובדקו במאגר הנוטריונים את שמו. דרשו ממנו הסברים אם הוא לא מופיע שם. ייתכן כי זהו נוטריון חדש ולרשימה ייקח זמן להתעדכן. אם יש לכם ספק שמדובר על נוטריון, מומלץ לחפש דרך האתר את איש המקצוע שלכם. מומלץ לוודא כי הוא ניחן בבקיאות בשפת היעד שאתם מייעדים לה את המסמכים שלכם וכי הוא מעניק את השירות הנדרש לכם: אפוסטיל, אימות חתימה ועוד.

שיתוף פעולה בין נוטריונים

שיתוף פעולה, קורה הרבה בהייטק, במוזיקה המסחרית וכמובן במשרדי עורכי הדין עצמם. ניתן למצוא שותפויות כאלה גם בקרב נוטריונים. לדוגמה, משרד שמוקם ובו נוטריון שעוסק בשפה הספרדית ונוטריון אחר שעוסק בשפה הגרמנית. דוגמה אחרת, נוטריון אחד לא נותן שירותי אפוסטיל אלא מספק רק אימות חתימה בעוד נוטריון שני מעניק גם שירותי אפוסטיל. שיתופי פעולה אלה נפוצים מאד, משום שבמקצוע כמו נוטריון לא נדרשים דיני חברות ולא נדרשת ביורוקרטיה סבוכה, מה שמביא לא מעט מהעוסקים במלאכה זו להתאחד למשרדים גדולים. בדרך כלל, נוטריון שעובד במשרד ובו שיתוף פעולה שכזה – נחשב לאחד הטובים בתחומו.