כל מה שחשוב לדעת על הוראה מתקנת

הוראה מתקנת

יצא לכם לשמוע על צמד המילים "הוראה מתקנת" ולא הבנתם במה מדובר?
הכתבה שלנו תסדר לכם סדר בעניינים. בכתבה יוצגו שאלות ותשובות הקשורות להוראה מתקנת.

הכתבה בשיתוף עם מכללת השכל המציעים לימודי הוראה מתקנת.

שאלה מס' 1 – מהי הוראה מתקנת?

מדובר על שיטה שמתאימה את חומר הלימוד לצרכים הייחודים וגם לכישורים של כל תלמיד ותלמידה. תודות להוראה מתקנת, אפשר להבטיח שגם מי שמוצא את עצמו מתקשה ללמוד על פי השיטות המסורתיות, לא יישאר מאחור אלא להיפך הוא יטפח את החוזקות שלו בצורה שהכי תתאים עבורו. דבר חשוב שיש לציין הוא שהוראה מתקנת יכולה לשפר משמעותית את הביצועים בלימודים, אך לא רק. היא גם תורמת להעלאת הביטחון העצמי.

שאלה מס' 2 – מי צריך הוראה מתקנת?

למעשה, היא יכולה להועיל לא רק לילדים ובני נוער, אלא גם למבוגרים. היא במיוחד תתאים עבור כל מי שמוצא את עצמו, מתמודד עם הפרעות קשב וריכוז, עם לקויות למידה ולכל מי שיש לו הפרעות אוטיסטיות או בכלל אתגרים אחרים. על מנת להבין אם יש צורך בהוראה מתקנת, יש לעבור אבחון דידקטי מקיף. מומלץ לבצע את האבחון כמה שיותר מוקדם. תודות לאבחון, יהיה הרבה יותר קל למצוא את הכלים שיצליחו לשפר את הלמידה.

שאלה מס' 3 – אילו שיטות הוראה מתקנת יש?

הוראה מתקנת מוכרת גם בשם נוסף והוא הוראה מותאמת אישית. מדובר על תחום גדול שמציע כלים רבים. לאחר שבוצע אבחון לקויות למידה, תבוצע התאמה של תכניות הלימוד בהתאם כמובן למאפיינים של התלמידים וגם לתוצאות של האבחון עצמו. התכנית כוללת שימוש בשיטות הללו:

-שימוש במשחקי חשיבה, זיכרון ואסטרטגיה. הם יכולים לשפר את היכולות הניהוליות אך לא רק. הם גם גורמים לפיתוח תשומת לב לפרטים ובכלל תורמים להגדלת הגמישות המחשבתית. למה דווקא משחקים? כי על פי מחקרים שנעשו בתחום, נמצא שלמוח שלנו קל יותר ללמוד וגם לרכוש מיומנויות חדשות באמצעות משחקים.

-שימוש בכלים להוראה מתקנת בכתיבה ובשפה. תודות לכלים אלה, אפשר לשפר משמעותית את הבנת הנקרא של התלמידים, אפשר לפתח יכולות הבעה בכתב, אפשר לעשות שימוש נכון בסימני פיסוק ועוד.

-שימוש בכלים שמסייעים לתלמידים להבין את ההיגיון שיש מאחורי משוואות ומספרים. כלים כאלה תורמים לחיזוק היכולות המתמטיות. כאן יש שימוש בסרגלי שברים, בדידים וגם במשחקים כמו שש בש, מלחמה, מונופול ועוד.

שאלה מס' 5 – איך הוראה מתקנת באה לידי ביטוי בשלבים שונים בחיים?

הוראה מתקנת ניתן ליישם בכל מיני שלבים בחיים:

-יש הוראה מתקנת לגיל הרך. נותנים סיוע לילדים בעזרת גננת שילוב. היא תעזור לילדים להשתלב בצורה טבעית וגם קלה יותר. כמו כן, אם יש קושי משמעותי אצל הילד, אפשר לרשום אותו למסגרת של חינוך מיוחד.

-יש הוראה מתקנת אצל ילדים. מדובר על ילדים שלומדים בבית הספר. מומלץ מאוד שתהיה להם תכנית להוראה מתקנת וזאת על בסיס תוצאות האבחון הדידקטי. כמובן שבתהליך כזה מעורבים לא רק מורה להוראה מתקנת, אלא גם גורמים נוספים.

-יש הוראה מתקנת אצל מבוגרים. מדובר על תחום חדש יחסית. לקויות למידה יכולות להשפיע לא רק על ילדים ובני נוער, אלא גם על מבוגרים. כיום, יש מבוגרים שנעזרים בהוראה מתקנת על מנת לשפר את הביצועים באוניברסיטה ובעבודה.