טיפים לבחירת מתווך דירות

איך בוחרים מתווך דירות

יש המון מתווכים שפועלים ברחבי הארץ. איך אפשר לדעת במי לבחור?
בכתבה הבאה, נציג לכם טיפים שיסייעו לכם לבחור את המתווך הטוב ביותר.

כמה מילים על רישיון תיווך

אחד מבין המקצועות המבוקשים ביותר בשוק, הוא תיווך דירות. מי שעבר את הבחינה בדיני מתווכים במקרקעין בציון המוגדר כ"עובר" (כלומר מי שקיבל בבחינה מעל 60 נקודות), רשאי לקבל רישיון תיווך. על כן, מומלץ לבדוק שלמתווך שאתם בוחרים, יש רישיון תיווך בתוקף. חשוב לציין שעל פי החוק שיש במדינת ישראל, במידה ואדם מתעסק בתיווך דירות ללא רישיון, הרי שהדבר מהווה עבירה על החוק.

כמה מילים על הניסיון של המתווך

מומלץ לשאול את המתווך לגבי הזמן שעבר מרגע שהוא פרסם את הנכסים למכירה ועד המכירה עצמה וכמו כן לשאול אותו כמה אחוזים מתוך הנכסים שיש ברשותו, אכן נמכרו בפועל. רצוי גם לשאול באיזה מחיר סופי נמכרו הנכסים ובכלל האם יש לו ניסיון גם במכירות של נכסים יד שנייה ולא רק נכסים חדשים.

כמה מילים על סביבת המגורים

יש לשאול את המתווך לא רק לגבי היתרונות של הנכס ובכלל של סביבת המגורים, אלא גם על החסרונות. על פי התגובה שלו, אפשר לשפוט את רמת האמינות שלו והשקיפות שלו.

כמה מילים על הידע שיש למתווך באשר לנכס ולסביבתו

יש לבקש מהמתווך, מידע מקיף ומדויק לגבי הנכס וכמובן גם לגבי סביבת המגורים. כלומר, יש לשאול אותו לגבי סוגי האוכלוסייה, התחבורה שיש באזור, התשתיות, השירותים הקהילתיים, מרכזי מסחר וקניות, קופות חולים, תכניות עתידיות לבנייה ועוד. מתווך מקצועי ישיב על השאלות הללו ללא שום בעיה. מתווך לא מקצועי, יתחמק או יגמגם.

יש להיעזר בחוכמת ההמונים

מה הכוונה? יש לעשות סקר שוב וגם לקחת המלצות ממשפחה ומחברים על מתווך מומלץ. אגב, אם אין כאלה, אפשר גם להיעזר ברשתות החברתיות וכמו כן גם בכרטיסי עסק של מתווכים המופיעים בגוגל.

כמה מילים על עמלת התיווך

כאשר מדובר על עסקת מכירה וקנייה של נכס, העמלה היא בשיעור של 2 אחוזים מערך העסקה. לסכום העמלה מתווסף גם מע"מ כחוק. אם מדובר על עסקאות שכירות, דמי התיווך יהיו עלות שכירות של חודש אחד. לדמי התיווך הללו, יתווסף גם מע"מ. ברוב המקרים, אפשר להגיע להסכמה עם המתווך לגבי הפחתה בשכר הטרחה המגיע לו. מה שכן, הדבר גם עשוי לפגוע במידת ההצלחה של העסקה.

מה יכול להשפיע על גובה דמי התיווך, כאשר מדובר על עסקאות של מכירה וקניית נכסים?

להלן הדברים שעשויים להשפיע:

-המיקום – אם מדובר על נכס באזור מבוקש, יותר עסקאות יסגרו ועל כן גם דמי התיווך עשויים להיות מופחתים יותר.

-מחיר העסקה – עליכם לזכור שככל שעלות הנכס שלכם תהיה גבוהה יותר, כך גם שכר הטרחה של המתווך יהיה גבוה יותר.

-בלעדיות בשיווק הנכס – אם יש למתווך בלעדיות על העסקה, הרי שהוא יהיה זכאי לקבל תמורה גדולה יותר על המשאבים והמאמצים שיצטרך להשקיע במכירתו.

-איכות המתווך – יש מתווכים שהם מקצוענים בתחום וכמו כן טובים מאוד במשא ומתן ובכלל מקושרים. על כן, הם יגבו עמלה של 2 אחוזים פלוס מע"מ. חלקם אולי יסכימו להפחית את עמלת התיווך וחלקם לא.

-יש מתווכי נדל"ן שיש להם צוות של אנשי מקצוע כמו, יועצי משכנתאות, עורכי דין המתמחים במקרקעין, מעצבי פנים. יכול להיות שהם יציעו לכם להשתמש בשירותים של אנשי המקצוע הללו בחינם ועל כן הדבר עשוי להשפיע על גובה דמי התיווך. כלומר, גם אם דמי התיווך יהיו גבוהים, הרי שזה משתלם עבורכם. אם הייתם מעסיקים את אנשי המקצוע הללו בנפרד, הרי שהדבר היה עולה לכם לא מעט כסף.